Äiti Basilea
ÄITI BASILEA (KLARA SCHLINK) : ELÄMÄNI JUMALAN YHTEYDESSÄ II
RIITTA LEMMETYINEN, MARIANNE JANSSON: KUN LUOSTARIN MUURIT MURTUIVAT
Mariasisar-järjestön esittely jälkimmäisen kirjan lopusta.
Omaelämänkertaa on raskas lukea, koska sen on niin täynnä sanoja ”kärsimys Jeesuksen kanssa”, ”tuska”, ”yksinäisyys”, ”vastustus”, ”antautuminen”, ”täydellinen antautuminen”. Kuvaus elämästä tavallisen elämän yläpuolella, oman neitsytkammion yksinäisyydessä, jalat irti maasta, voimana morsiusmystiikka (selkokielellä: harhaan mennyt seksuaalienergia).
Kaikki normaali elämä on Kaanaan nunnilta kielletty, esim. keskinäinen ystävyys ja rakkaus. Tunteita saa olla vain Jeesusta ja ”äitiä” kohtaan. Omista henkilökohtaisista asioista ei saa keskustella edes toisen sisaren kanssa. Vapaa-aikaa on minimaalisen vähän, samoin yöunta. Mutta ”Äiti” itse ei ole tilivelvollinen kenellekään siitä, mitä hän tekee, sanoo ja ajattelee.
Äiti Basilea on nimittäin Mariasisar järjestön paimen - hän nimittää itseään tällä tittelillä. Vuonna 1949 kuolee viimeinenkin mies (pappi ja sielunhoitaja), jonka ääntä BS suostui kuuntelemaan. Sen jälkeen sanomat ja käskyt saadaan suoraan taivaasta.
Kaksi entistä Maria-sisarta on tehnyt systemaattisen analyysin ”Äiti B:n” puheista ja kirjeistä kymmenen vuoden ajalta. Niistä käy ilmi, että BS:n teologia on katolista munkkihurskautta. Lain ja evankeliumin erottaminen BS:lta puuttuu täysin. Sataprosenttista armoa ei tunneta, synti on jokaisen osittain itsensä sovitettava. Risti on imitatio Christi:n risti – ihmisen omaa kärsimystä. BS voi jopa sanoa, että hänkin on kärsinyt Golgatalla. Näin hän tekee itsestään toisen kristuksen.
Hänelle, rakkaalle äidille, on ”tytärten” oltava kuuliainen eikä häntä saa sanallakaan arvostella. Muiden sisarten täytyy sen sijaan alistua ”valon hetkiin”, joiden aikana heidän on selviteltävä syntinsä toisille ääneen ja kuunneltava heidän kritiikiään. Epäoikeudenmukaisia syytöksiä ei ole mahdollisuus oikaista. Tuolla tavalla saadaan monen ihmisen persoonallisuus murretuksi.
Käytännössä BS:n välittämät karismaattiset sanomat, näyt ja ilmestykset, ovat syrjäyttäneet Kaanaassa Jumalan sanan. BS koetti pitää salaoppinsa luostarin muurien sisäpuolella. Siitä ei saanut puhua muille. Aina BS kuitenkin pelkäsi, että Kaanaan salat paljastettaisin suurelle yleisölle. Niinkuin sitten tapahtuikin.
Mikä on Kaanaan päämäärä? Levittää BS:n kirjoja ja sanoja ympäri maailmaa. Sen ympärillä koko toiminta pyörii. Valmistautua lopun aikaan, kätkeä BS:n kirjoja maanalaisiin varastoihin, että niitä voidaan jaella ydinsodan jälkeen. Valmistaa paratiisi maan päälle: paikka missä palvotaan Jeesusta ja rakastetaan toinen toistaan täydellisesti. Sarjassamme tukahdutetulla seksuaalienergialla toimivia naisia pääsee BS kilpailemaan ykkössijasta.
RIITTA LEMMETYINEN, MARIANNE JANSSON: KUN LUOSTARIN MUURIT MURTUIVAT
Mariasisar-järjestön esittely jälkimmäisen kirjan lopusta.
Omaelämänkertaa on raskas lukea, koska sen on niin täynnä sanoja ”kärsimys Jeesuksen kanssa”, ”tuska”, ”yksinäisyys”, ”vastustus”, ”antautuminen”, ”täydellinen antautuminen”. Kuvaus elämästä tavallisen elämän yläpuolella, oman neitsytkammion yksinäisyydessä, jalat irti maasta, voimana morsiusmystiikka (selkokielellä: harhaan mennyt seksuaalienergia).
Kaikki normaali elämä on Kaanaan nunnilta kielletty, esim. keskinäinen ystävyys ja rakkaus. Tunteita saa olla vain Jeesusta ja ”äitiä” kohtaan. Omista henkilökohtaisista asioista ei saa keskustella edes toisen sisaren kanssa. Vapaa-aikaa on minimaalisen vähän, samoin yöunta. Mutta ”Äiti” itse ei ole tilivelvollinen kenellekään siitä, mitä hän tekee, sanoo ja ajattelee.
Äiti Basilea on nimittäin Mariasisar järjestön paimen - hän nimittää itseään tällä tittelillä. Vuonna 1949 kuolee viimeinenkin mies (pappi ja sielunhoitaja), jonka ääntä BS suostui kuuntelemaan. Sen jälkeen sanomat ja käskyt saadaan suoraan taivaasta.
Kaksi entistä Maria-sisarta on tehnyt systemaattisen analyysin ”Äiti B:n” puheista ja kirjeistä kymmenen vuoden ajalta. Niistä käy ilmi, että BS:n teologia on katolista munkkihurskautta. Lain ja evankeliumin erottaminen BS:lta puuttuu täysin. Sataprosenttista armoa ei tunneta, synti on jokaisen osittain itsensä sovitettava. Risti on imitatio Christi:n risti – ihmisen omaa kärsimystä. BS voi jopa sanoa, että hänkin on kärsinyt Golgatalla. Näin hän tekee itsestään toisen kristuksen.
Hänelle, rakkaalle äidille, on ”tytärten” oltava kuuliainen eikä häntä saa sanallakaan arvostella. Muiden sisarten täytyy sen sijaan alistua ”valon hetkiin”, joiden aikana heidän on selviteltävä syntinsä toisille ääneen ja kuunneltava heidän kritiikiään. Epäoikeudenmukaisia syytöksiä ei ole mahdollisuus oikaista. Tuolla tavalla saadaan monen ihmisen persoonallisuus murretuksi.
Käytännössä BS:n välittämät karismaattiset sanomat, näyt ja ilmestykset, ovat syrjäyttäneet Kaanaassa Jumalan sanan. BS koetti pitää salaoppinsa luostarin muurien sisäpuolella. Siitä ei saanut puhua muille. Aina BS kuitenkin pelkäsi, että Kaanaan salat paljastettaisin suurelle yleisölle. Niinkuin sitten tapahtuikin.
Mikä on Kaanaan päämäärä? Levittää BS:n kirjoja ja sanoja ympäri maailmaa. Sen ympärillä koko toiminta pyörii. Valmistautua lopun aikaan, kätkeä BS:n kirjoja maanalaisiin varastoihin, että niitä voidaan jaella ydinsodan jälkeen. Valmistaa paratiisi maan päälle: paikka missä palvotaan Jeesusta ja rakastetaan toinen toistaan täydellisesti. Sarjassamme tukahdutetulla seksuaalienergialla toimivia naisia pääsee BS kilpailemaan ykkössijasta.