Yhteenveto
1. LUOMISKERTOMUS
3. PATRIARKKOJEN VAIMOT
4. MOOSEKSEN LAKI
5. KOLME NAISPROFEETTAA
Mirjam (miestä ei mainita) Ex.15:20
Debora (Lappidotin vaimo) Tuom.4-5
Noadja Neh.7:14
6. NAINEN PROFEETOISSA
7. NAINEN VIISAUSKIRJALLISUUDESSA
Sananlaskut
Saarnaaja (Jumalan sanaa sulkumerkeissä)
Laulujen laulu
8. YHTEENVETO
- Ihmisen toinen puolisko Gen.1:26-28.
- Lisääntymiskäsky ib.28
- Kulttuurikäsky molemmille 28
- Siunaus molemmille 28
- Apu joka on miehelle sopiva/ häntä vastapäätä / kumppani, joka sopii hänen avukseen 2:18
- Mies ja nainen ovat yksi liha: nainen on miehen kylkiluusta tehty 2:21-23
- SIKSI miehen on luovuttava vanhemmistaan ja liityttävä vaimoonsa 2:24
- Parisuhteen ihanne: alastomuus ilman häpeää 2:25
- Naisen asema luomiskertomuksessa tasa-arvoinen, toisenlainen kuin missään muussa kulttuurissa.
- Nainen oli heikompi astia – ja käärme tiesi sen. Lähestyi naista, ei miestä.
- Nainen luopui Jumalan sanasta, lankesi syntiin ensimmäisenä ja houkutteli miehen lankeamaan 3:1-7, (1.Tim.2:12-15:ssa Paavali käyttää tätä argumenttina naisen opetusvirkaa vastaan)
- Naisen vaikutus mieheensä hyvässä ja pahassa on suuri.
- Mies kuitenkin vaadittiin ensimmäisenä vastuuseen. Hänen olisi pitänyt varjella naistaan eikä ryhtyä hänen rikoskumppanikseen. Sitä tarkoittaa, että mies on perheen pää. 3:8-12.
- Synnin seuraus: mies syyttää vaimoaan – alistaminen alkaa. 3:12
- Synnin seuraus: Naisen ambivalentti suhde mieheen: mies hallitsee/ pitää vallassaan naista (=alamaisuus) ja samalla naisella on häneen halu. Gen.3:16
- Äitiyteen sisältyvä tuska 3:16
- Lupaus vaimon siemenestä 3:15. Naisen osuus pelastushistoriassa alkaa tästä.
- Nainen äitinä: kaiken elävän äiti. Äidin osa naisen korkein kutsumus VT:ssä. 3:20, vrt. 1.Tim.2:15
- Kainin jälkeläisistä alkaa monivaimoisuus. 4:19
3. PATRIARKKOJEN VAIMOT
- Lapsettomuuden tuska. Lapset siunauksen välittäjinä tuleville sukupolville.
- Saara oli samalla tavalla lupauksen saaja kuin Aabrahamkin. Hagarin lapsi ei kelvannut. Gen.17:15-21; Room.9:7-8; Gal.4:21-26
- Rebekka: Nainen sai itse päättää avioliitostaan. Gen.24:58
- Miesten pelkuruus kauniin vaimon tiimoilta.
- Monivaimoisuutta kuvataan realistisesti.
4. MOOSEKSEN LAKI
- Pappeus kuului vain Aaronin suvun miespuolisille jäsenille.
- Naiset osallistuivat jumalanpalvelukseen (uhreihin ja juhliin).
- Moraalilaki oli miehelle ja naiselle täsmälleen sama.
- Kymmenen käskyä: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Älä tee huorin. Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa. Vrt. konfutselainen kulttuuri.
- Sukupuolielämä: Nainen on vastuussa ruumiistaan, mutta myös laki suojelee häntä.
- Koska porttoja ei saa olla ja naisten on oltava neitsyitä naimisiin mennessään, tarkoittaa se, että sukupuolista puhtautta vaaditaan molemmilta. Esiaviollisista suhteista (jos nainen oli kihloissa toisen kanssa) seuraa kuolemanrangaistus. Deut.22:13-30
- Avioeroa ei hyväksytä, mutta muutama laki on tehty olettaen että tätä kuitenkin tapahtuu. Deut.24:1-4 ja Jeesuksen kommentti Matt.19:3-9. Sama pätee moniavioisuuteen Deut.21:10-17.
- Jos mies makaa neitsyen kanssa, on hänen otettava tämä vaimokseen tai maksettava morsiamen hinta. (Ex.22:16-17). (Vertaa kunniamurhat muslimimaissa: nainen tapetaan ja raiskaaja saa kulkea vapaana. Vaimon hylkääminen äärimmäisen helppoa. Nainen menettää kaiken.)
- Naisia koskevia lakeja: Lapsensynnyttäjän puhdistaminen Lev.12; Sukupuolisuhteista 15; Siveellisyyssäädöksiä 18 (insestiä, homosuhteita ym. vastaan); Rangaistukset em. synneistä 20; uskottomuudesta epäillyn vaimon tutkiminen Num.5:12-30; naisten lupaukset Num.30.
5. KOLME NAISPROFEETTAA
Mirjam (miestä ei mainita) Ex.15:20
- Raamatun ensimmäinen psalmi hänen käsialaansa. Aihe: Kaislameren ylitys
- profetia perille pääsystä 15:13
- Mirjamia nimitetään myös kansan johtajaksi, mutta veljien nimet tulevat ensin. Miika 4:6
- Mirjamin kapina: kuka on kansan hengellinen johtaja? Aron naisasiamiehenä. Num.12
- Rangaistus: spitaali 12:10-15
- Jumalan kansaa ei hallita demokraattisesti, vaan Jumalan määräysten mukaan.
Debora (Lappidotin vaimo) Tuom.4-5
- Tuomarit olivat maallisia johtajia. Debora toimi tuomarina samaan aikaan kuin Samgar Tuom.3:31; 5:6
- Paitsi tuomari, myös naisprofeetta (kaksi profetiaa referoitu) 4:4
- Israelin äiti, ei isä 5:7.
- Debora komensi Barakin sotaan, mutta joutui itsekin lähtemään sinne, koska Barak ei uskaltanut lähteä yksin. Tämä oli hätäratkaisu, mutta se osoittaa, ettei naisen tehtävä miehen apuna rajoitu vain avioliittoon. Nainen voi olla rohkaisija, Jumalan sanan välittäjä, neuvonantaja miehille Jumalan valtakunnan taisteluissa. 4:6-8
- Deboran motiivina ei ollut maine ja kunnia. Tuosta sodasta sai kunnian Jael ja uskonsankarien listaan pääsi Barak Hepr.11:32-34
- Juudan historian viimeinen vaihe ennen eksiiliä. Manassen jälkeinen hirveä luopumus.
- Nuori kuningas Josia löytää temppelin korjauksen yhteydessä lain kirjan. Viiden miehen lähetystö (mukana mm. ylimmäinen pappi Hilkia ja kirjuri – joka vastaa pääministeriä – Safan) menevät kuninkaan käskystä kysymään ”neuvoa Herralta”.
- Tuohon aikaan Jeremia oli toiminut profeettana jo viisi vuotta, mutta lähetystö ei menekään hänen luokseen vaan naisprofeetta Huldan luo. Tämä vahvistaa löydetyn lain kirjan uhkaukset Jerusalemin ja Juudan tuhosta. Mutta kuningasta varten hän saa lupauksen, ettei tämän tarvitse tuota hävitystä nähdä.
- Naisprofeetta ei ollut kansan hengellinen johtaja. Se tehtävä kuului aina papeille / kuninkaille. Kaikkien kolmen nimeltä mainitun naisprofeetan aikana oli olemassa erikseen hengelliset johtajat, toimittivatpa he sitten kunnolla tehtävänsä tai eivät.
Noadja Neh.7:14
- Väärä profeetta, joka koetti pelotella Nehemiaa jättämään Jerusalemin muurien rakentamisen sikseen.
6. NAINEN PROFEETOISSA
- Naisten synnit mainitaan joskus erikseen. Jes.3:16-26, Jer.44:15
- Siionin tyttäret. Tytär Siion = Jerusalem. Kaupunki on feminiinimuoto hepreassa.
- Israel ja Juuda jumalattomina sisaruksina Hes.16
- Hosean ja hänen vaimonsa avioliitto ennakkokuvana Jumalan ja syntisen kansan liitosta. Avioliiton arvo.
- Sakarjan kuvaama nainen eefa-mitassa = jumalattomuus. 5:7
7. NAINEN VIISAUSKIRJALLISUUDESSA
Sananlaskut
- Varoitetaan moneen kertaan viettelijättäristä. Snl.2:8-19; 5:1-14; 6:23-35; 7:1-27; 9:13-18
- Kelpo vaimon ylistys 31:10-31. Ahkera, yritteliäs, Herraa pelkäävä, viisas nainen, jota hänen miehensä suuresti arvostaa. Ks. myös 12:4; 14:1; 18:22; 19:14;
Saarnaaja (Jumalan sanaa sulkumerkeissä)
- Ainoa naista vähättelevä kohta Raamatussa 7:26-30. Saarnaaja oli löytänyt tuhannesta yhden miehen, mutta ei ainoatakaan naista.
Laulujen laulu
- Maallisen rakkauden ylistys, jossa nainen ei ole pelkkä miehen leikkikalu, vaan rakkaussuhteen yhdenvertainen osapuoli.
8. YHTEENVETO
- Naisella on uskomattoman hyvä asema VT:ssä verrattuna melkein mihin muuhun tuon ajan kulttuuriin hyvänsä.
- Nainen ja mies ovat tasa-arvoisia Jumalan edessä, mutta heillä on erilaiset tehtävät.
- Mies on naisen suojelija, puolustaja ja elättäjä.
- Naisen tärkein tehtävä on olla miehensä kumppani ja lastensa äiti.
- Naisella on tehtäviä (jopa johtotehtäviä) myös yhteiskunnassa.
- Hengellinen johto kuuluu miehelle sekä perheessä että Jumalan kansan parissa.