Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
Mailis Janatuinen
Luento STI:ssä 2003
ALUKSIJumalan luomassa maailmassa kaikki oli "sangen hyvää" paitsi yksi asia: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksin" (1.Ms.2:18). Ihminen tarvitsee toista ihmistä rinnalleen, muuten hänen ei ole hyvä olla. Ks myös Saarnaaja 4:8-11
Naimattomuuden armolahjan locus classicus on 1.Kor.7:7. "Soisin että kaikki olisivat kuten minä (naimattomia), mutta yhdellä on yksi lahja (armolahja, charisma), toisella toinen." Naimattomuuden armolahja tarkoittaa sitä, että kristitty (jossain elämänsä vaiheessa tai koko ikänsä) elää selibaatissa ja käyttää perhe-elämältä säästyvän aikansa ja seksuaalienergiansa Jumalan ja lähimmäisen palvelemiseen.
MITÄ RAAMATTU SANOO NAIMATTOMUUDESTA?
Vanha testamentti
VT:ssä naimattomuus ei ollut arvossa. Jumalan kansa lisääntyi silloin luonnollista tietä - synnytysten kautta. Jokaisen velvollisuus oli siis mennä naimisiin ja jatkaa sukua. Koska avioliitto useinkin oli muiden järjestämä, ei kenenkään tarvinnut jäädä yksin. Lapsettomuus on VT:ssa usein esiintyvä ongelma, ei naimattomuus.
VT tuntee äärimmäisen harvoja ihmisiä, jotka eivät menneet naimisiin. Eipä muistu mieleen muita kuin Jeremia, jota Herra nimenomaan kielsi solmimasta avioliittoa (Jer.16:2).
Mutta tietysti VT tuntee lukemattomia leskiä ja myös joitakuita hylättyjä. Heidän voidaan katsoa kuuluvan luentomme aihepiiriin.
Jeesus
Meidän aikanamme ajatellaan, että jokaisella on oikeus parisuhteeseen ja tyydyttävään seksuaalielämään. Jeesus (joka itse eli koko elämänsä selibaatissa) oli eri mieltä:
"Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." (Matt.19:12)
Jeesus mainitsee kolme syytä siihen, ettei joku voi/ saa mennä naimisiin. On olemassa ihmisiä, jotka eivät voi sitä tehdä sellaisen fyysisen tai psyykkisen vamman vuoksi, jonka he ovat saaneet ennen syntymäänsä. On toisia, joiden ruumis tai sielu on esimerkiksi lapsuudessa "rikottu" sillä tavalla, etteivät he selviä parisuhteesta. Tähän ryhmään kuuluvat monet homot, samoin kuin ne, jotka eivät saaneet sitä puolisoa, jonka olisivat halunneet, ja pysyttelevät siitä syystä yksin.
Ja sitten on vielä niitä, jotka valitsevat naimattomuuden Jumalan valtakunnan työn tähden. Kirkkohistoria tuntee heitä runsaasti. Lähetystyö on pioneerivaiheessaan usein tarvinnut tämän armolahjan omaavia ihmisiä.
Toinen ihminen ei saa soveltaa näitä kriteereitä lähimmäiseensä; jokaisen on itsensä se tehtävä: "Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." Mutta johtuipa naimattomuus mistä syystä hyvänsä, siitä voi tulla armolahja, jolla ihminen palvelee Jumalaa ja lähimmäistä.
Jeesusta seurasi joukko naisia, jotka eivät aivan ilmeisesti kuuluneet kenellekään miehelle (ainakaan sillä hetkellä): Magdalan Maria, Betanian sisarukset jne.
Naimattomuuden armolahjan locus classicus
Kenelle tässä puhutaan?
Paavali puhuu avioliitosta ja naimattomuudesta 1.Kor.7:ssä:
"Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa (charisma) Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen. Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin; mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa." (1. Kor. 7:7-9)
Naimattomuuden armolahja koskee naimattomia ja leskiä, miehiä ja naisia. Paavali toden totta näyttää pitävän itsestään selvänä, että myös miehet voivat pysyä yksin, eivät vain naiset. Niinhän harvempi ajattelee meidän päivinämme. Apostolin mielestä hänen siviilisäätynsä on jopa helpompi ja onnellisempi elämänosa kuin avioliitto. Samalla Paavali kyllä tajuaa realistisesti, ettei se sovi kaikille. Parempi on mennä naimisiin kuin palaa tyydyttämättömän seksuaalivietin tulessa. Tai mikä vielä pahempaa: langeta huoruuteen jatkuvasti ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
"Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa. (1. Kor. 7:17, ks myös jakeet 20, 24)
Naimattomuuden armolahjan hyväksymiseen/ löytämiseen omalla kohdalla kuuluu ehdottomasti usko Jumalan johdatukseen: Herra antoi minulle minun osani. En ole mikään "ylimääränainen, ylimäärämies", joka ei kenellekään kelvannut. Viimeisellä veräjällä tulen kiittämään Herraa elämänosastani, toivottavasti sitä ennenkin.
Lopun aika
"Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään. Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa. Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää." (1. Kor. 7:26-28)
(Tämä kohta on uudessa käännöksessä erittäin epäonnistuneesti käännetty.) Nyt seuraa Paavalin perustelu sille, miksi hän pitää naimattomuutta krisititylle parempana elämänosana kuin avioliittoa: Jeesus tulee pian takaisin ja sitä ennen on käytävä läpi suuren ahdistuksen aika. Vapahtaja itsekin säälitteli raskaita ja imettäviä naisia siinä tilanteessa (Matt. 24).
Paavali siis tahtoi yksinkertaisesti säästää kristittyjä kärsimykseltä. Avioliitto sisältää hänen käsityksensä mukaan enemmän kärsimystä, enemmän uhria, omastaan luopumista kuin naimattomuus. Varsinkin lopun aikana.
Naimattomuus tehtävänä
Toinen seikka, missä Paavali ajattelee radikaalisti uudella tavalla, on naimattoman naisen ja miehen tehtävä seurakunnassa. Paavali pitää suuressa arvossa naimattomien panosta Jumalan valtakunnan työssä.
"Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi; mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi, ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran..." (1. Kor. 7:32-34)
Naimattomuuden armolahjan hyvä puoli on siis se, että naimattomalla on suurempi mahdollisuus uhrata aikaansa ja energiaansa ja Jeesukselle ja lähimmäiselle kuin naimisissa olevalla. Hän voi vapaammin lukea Raamattua, rukoilla, käydä kristillisissä tilaisuuksissa, raamattukoulussa jne. kuin naimisissa oleva sisarensa ja veljensä. Hän voi auttaa lähimmäistään, kuunnella ja lohduttaa häntä, koska perhe-elämän pyöritys ei vie kaikkea aikaa. Samaten hän voi lähteä lähetystyöhön vailla huolta lasten turvallisuudesta ja koulunkäynnistä.
Kuka on onnellisempi?
"Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin. Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki. (1. Kor. 7:38-40)
Paavali oli siis ihan vakavissaan sitä mieltä, että se kristitty nainen tekee paremmin joka ei mene naimisiin ja on myös onnellisempi kuin naimisissa oleva sisarensa. Tosin apostoli sanoo, että tämä ei ole suoranaisesti Herran sanaa, vaan hänen oma mielipiteensä kokeneena kristittynä (j. 24).
Mitä tarkoittaa sana: "Ei naista ilman miestä"?
Nainen ja mies tarvitsevat toinen toisensa kunnioitusta, toveruutta ja ystävyyttä, riippumatta siviilisäädystä. Mutta onneksi me voimme kristillisessä seurakunnassa olla keskenämme sisaria ja veljiä Kristuksessa ja solmia todellisia ystävyyssuhteita yli sukupuolirajojen. Monessa muussa yhteisössä ei tätä etuoikeutta enää ole.
Kirjeistä käy ilmi, miten paljon esimerkiksi vanhapoika Paavalilla oli naispuolisia ystäviä ympäri maailmaa. Roomalaiskirjeen viimeisessä luvussa hän lähettää terveisiä kuudelle naiselle, jotka ilmeisesti eivät ole naimisissa (Foibe, Maria, Tryfaina, Tryfosa, Persis, "rakas sisar", ja Nereuksen sisar). Foibea Paavali kiittää siitä, että hän on ollut monelle avuksi, myös apostolille itselleen. Mariaa, kaksostyttöjä, ja Persistä Paavali kiittää siitä, että he ovat "nähneet paljon vaivaa Herrassa". Kolossalaiskirjeessä saa terveiset Nymfa, jonka kodissa Laodikean seurakunta kokoontuu (Kol.4:15). Monia muitakin Paavalin naispuolisia ystäviä ja työtovereita voisimme tässä kohtaa mainita.
Kaikkille näille naisille oli apostolin ja muiden kristittyjen miesten ystävyys ja arvostus varmaan ratkaisevan tärkeä asia. Kristillisen kirkon pitäisi olla paikka, missä naimattomat eivät ole toisen luokan kansalaisia, ja missä he saavat toisen sukupuolen edustajilta osakseen ystävyyttä ja arvostusta, joka auttaa heitä löytämään paitsi paikkansa seurakunnassa myös itsensä miehenä/ naisena.
Mutta Paavalilla oli ystäviä myös naimisissa olevien naisten parissa. Ensimmäisenä Roomalaiskirjeen listalla on Priscilla, sitten mm. Rufuksen äiti, joka on ollut kuin äiti hänelle itselleenkin ja monia muita. Kristillinen kilvoittelu koskee sitten sitä, etteivät ystävyydet yli sukupuolirajojen saa mennä flirtin puolelle.
HENGELLINEN VANHEMMUUSJumalan kansan pääluku lisääntyy uudessa liitossa uudestisyntymisen kautta. Synnytykseen ja lasten kasvatukseen tarvitaan siis hengellisiä isiä ja äitejä. Lapsille ja nuorille eivät opetuspaketit ja videoidut raamattukurssit riitä, he tarvitsevat persoonan kohtaamsta, elävää esimerkkiä, tukea ja rakkautta.
Hengelliset äidit UT:ssa
Mutta alkuseurakunnassa oli myös naisilla oma tärkeä tehtävänsä. Tällä luennolla emme puhu naisen tehtävästä ylipäänsä (siitä olen kirjoittanut kirjassani NAINEN JA HÄNEN MIEHENSÄ ja materiaalia löytyy myös nettisivuilta www.priscilla-yhdistys.fi), vaan nimenomaan naimattomista naisista ja leskistä. Selvin esimerkki heistä on Kenkrean seurakunnan diakoni Foibe (Room.16:1). Mutta myös pastoraalikirjeet puhuvat alkuseurakunnan hengellisistä äideistä yhtä ja toista. (1.Tim.3:11; Tiit.2:3-5.)
On epävarmaa, tarkoitetaanko tässä diakonien vaimoja vai naispuolisia diakoneja. Joka tapauksessa nämä naiset olivat vastuutehtävissä seurakunnassa; puhutaanhan heistä keskellä seurakunnan työntekijöille tarkoitettua kehotuspuhetta. Mutta seurakunnissa oli ilmeisesti olemassa myös ns. "lesken virka", joka voi tarkoittaa sama tai eri virkaa kuin naispuolisilla diakonilla oli. Seurakunnat pitivät leskien luetteloa, johon pääsivät vain "oikeat lesket". 1.Tim.5:3-10
Leskellä piti siis olla näytettävänä "ansioluettelo", jos mieli päästä "lesken virkaan". Lista on tavallaan hengellisen äidin työnkuva. Äidin tehtävä seurakunnassa ei ole sama kuin isän eli paimenen tehtävä.
Varoittava esimerkki
UT:sta löytyy yksi esimerkki myös hengellisen äidin irvikuvasta. Ilmestyskirja kertoo, miten ylösnoussut Jeesus lähetti Johanneksen kautta kirjeen kullekin Vähän Aasian seitsemälle seurakunnalle. Jeesuksen sanat ovat ehkä jossain määrin vertauskuvallisia, mutta varmaa on se, että Tyatiran seurakunnassa vaikutti naispuolinen työntekijä, oka opetti harhaoppia.
"Sitä minä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, tuota Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa opetuksellaan minun palvelijoitani harhaan, harjoittamaan siveettömyyttä ja syömään epäjumalille uhrattua lihaa. Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan" (Ilm.2:19-21).
Tyatiran kristillinen seurakunta oli sallinut jonkun uuden isebelin ryhtyä hengelliseksi äidikseen. Aviomiehestä ei puhuta mitään; ilmeisesti tässä on kysymys ns. itsellisestä naiseläjästä. Isebelin oppi oli varsin vapaamielistä, etenkin juuri epäjumalanpalveluksen ja seksuaalielämän alueella. Jeesus ilmoittaa Tyatiran uskoville jyrkin sanakääntein, että tuollaisen naisen opetus vie kuulijansa Saatanan syvyyksiin. Isebelin oppia ja elämää ei saa suvaita kristillisessä seurakunnassa, sillä hän johtaa koko ajan heikkoja pois oikeasta uskosta.
Seurakunnan äidin pitää kelvata sekä oppinsa että elämänsä puolesta esimerkiksi nuoremmilleen, ja hänen on oltava alamainen seurakuntansa paimenelle.
OMIA KOKEMUKSIA
En ajatellut koskaan, että minulla olisi mitään naimattomuden armolahjaa. Vasta ihan pari vuotta sitten tajusin, että en olisi selvinnyt yli 50 vuotiaaksi tässä siviilisäädyssä ja tässä tehtävässä ilman yliluonnollista apua - nimenomaan naimattomuuden armolahjaa.
Nyt näen, että minun on suhteellisen helppo puhua esim. kuudenteen käskyyn liittyvistä asioista ja synneistä nuorisolle. On monta asiaa, jotka naimattoman naisen on helpompi sanoa kuin naimisissa olevan. Minulle ei kukaan voi vastata: Hyvähän sinun on puhua siitä mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, kun elät onnellisesti naimisissa. Ei, kuulijat kyllä ymmärtävät, että olen käynyt läpi samat taistelut tällä elämän alueella kuin hekin.
En ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka olisi tunnustanut tavoittelevansa naimattomuuden armolahjaa. Mutta olen tavannut useitakin, jotka elämän illassa totesivat, että se oli ihana elämänosa, josta on syytä olla Jeesukselle kiitollinen.
Luento STI:ssä 2003
ALUKSIJumalan luomassa maailmassa kaikki oli "sangen hyvää" paitsi yksi asia: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksin" (1.Ms.2:18). Ihminen tarvitsee toista ihmistä rinnalleen, muuten hänen ei ole hyvä olla. Ks myös Saarnaaja 4:8-11
Naimattomuuden armolahjan locus classicus on 1.Kor.7:7. "Soisin että kaikki olisivat kuten minä (naimattomia), mutta yhdellä on yksi lahja (armolahja, charisma), toisella toinen." Naimattomuuden armolahja tarkoittaa sitä, että kristitty (jossain elämänsä vaiheessa tai koko ikänsä) elää selibaatissa ja käyttää perhe-elämältä säästyvän aikansa ja seksuaalienergiansa Jumalan ja lähimmäisen palvelemiseen.
MITÄ RAAMATTU SANOO NAIMATTOMUUDESTA?
Vanha testamentti
VT:ssä naimattomuus ei ollut arvossa. Jumalan kansa lisääntyi silloin luonnollista tietä - synnytysten kautta. Jokaisen velvollisuus oli siis mennä naimisiin ja jatkaa sukua. Koska avioliitto useinkin oli muiden järjestämä, ei kenenkään tarvinnut jäädä yksin. Lapsettomuus on VT:ssa usein esiintyvä ongelma, ei naimattomuus.
VT tuntee äärimmäisen harvoja ihmisiä, jotka eivät menneet naimisiin. Eipä muistu mieleen muita kuin Jeremia, jota Herra nimenomaan kielsi solmimasta avioliittoa (Jer.16:2).
Mutta tietysti VT tuntee lukemattomia leskiä ja myös joitakuita hylättyjä. Heidän voidaan katsoa kuuluvan luentomme aihepiiriin.
Jeesus
Meidän aikanamme ajatellaan, että jokaisella on oikeus parisuhteeseen ja tyydyttävään seksuaalielämään. Jeesus (joka itse eli koko elämänsä selibaatissa) oli eri mieltä:
"Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." (Matt.19:12)
Jeesus mainitsee kolme syytä siihen, ettei joku voi/ saa mennä naimisiin. On olemassa ihmisiä, jotka eivät voi sitä tehdä sellaisen fyysisen tai psyykkisen vamman vuoksi, jonka he ovat saaneet ennen syntymäänsä. On toisia, joiden ruumis tai sielu on esimerkiksi lapsuudessa "rikottu" sillä tavalla, etteivät he selviä parisuhteesta. Tähän ryhmään kuuluvat monet homot, samoin kuin ne, jotka eivät saaneet sitä puolisoa, jonka olisivat halunneet, ja pysyttelevät siitä syystä yksin.
Ja sitten on vielä niitä, jotka valitsevat naimattomuuden Jumalan valtakunnan työn tähden. Kirkkohistoria tuntee heitä runsaasti. Lähetystyö on pioneerivaiheessaan usein tarvinnut tämän armolahjan omaavia ihmisiä.
Toinen ihminen ei saa soveltaa näitä kriteereitä lähimmäiseensä; jokaisen on itsensä se tehtävä: "Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." Mutta johtuipa naimattomuus mistä syystä hyvänsä, siitä voi tulla armolahja, jolla ihminen palvelee Jumalaa ja lähimmäistä.
Jeesusta seurasi joukko naisia, jotka eivät aivan ilmeisesti kuuluneet kenellekään miehelle (ainakaan sillä hetkellä): Magdalan Maria, Betanian sisarukset jne.
Naimattomuuden armolahjan locus classicus
Kenelle tässä puhutaan?
Paavali puhuu avioliitosta ja naimattomuudesta 1.Kor.7:ssä:
"Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa (charisma) Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen. Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin; mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa." (1. Kor. 7:7-9)
Naimattomuuden armolahja koskee naimattomia ja leskiä, miehiä ja naisia. Paavali toden totta näyttää pitävän itsestään selvänä, että myös miehet voivat pysyä yksin, eivät vain naiset. Niinhän harvempi ajattelee meidän päivinämme. Apostolin mielestä hänen siviilisäätynsä on jopa helpompi ja onnellisempi elämänosa kuin avioliitto. Samalla Paavali kyllä tajuaa realistisesti, ettei se sovi kaikille. Parempi on mennä naimisiin kuin palaa tyydyttämättömän seksuaalivietin tulessa. Tai mikä vielä pahempaa: langeta huoruuteen jatkuvasti ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
"Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa. (1. Kor. 7:17, ks myös jakeet 20, 24)
Naimattomuuden armolahjan hyväksymiseen/ löytämiseen omalla kohdalla kuuluu ehdottomasti usko Jumalan johdatukseen: Herra antoi minulle minun osani. En ole mikään "ylimääränainen, ylimäärämies", joka ei kenellekään kelvannut. Viimeisellä veräjällä tulen kiittämään Herraa elämänosastani, toivottavasti sitä ennenkin.
Lopun aika
"Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään. Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa. Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää." (1. Kor. 7:26-28)
(Tämä kohta on uudessa käännöksessä erittäin epäonnistuneesti käännetty.) Nyt seuraa Paavalin perustelu sille, miksi hän pitää naimattomuutta krisititylle parempana elämänosana kuin avioliittoa: Jeesus tulee pian takaisin ja sitä ennen on käytävä läpi suuren ahdistuksen aika. Vapahtaja itsekin säälitteli raskaita ja imettäviä naisia siinä tilanteessa (Matt. 24).
Paavali siis tahtoi yksinkertaisesti säästää kristittyjä kärsimykseltä. Avioliitto sisältää hänen käsityksensä mukaan enemmän kärsimystä, enemmän uhria, omastaan luopumista kuin naimattomuus. Varsinkin lopun aikana.
Naimattomuus tehtävänä
Toinen seikka, missä Paavali ajattelee radikaalisti uudella tavalla, on naimattoman naisen ja miehen tehtävä seurakunnassa. Paavali pitää suuressa arvossa naimattomien panosta Jumalan valtakunnan työssä.
"Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi; mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi, ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran..." (1. Kor. 7:32-34)
Naimattomuuden armolahjan hyvä puoli on siis se, että naimattomalla on suurempi mahdollisuus uhrata aikaansa ja energiaansa ja Jeesukselle ja lähimmäiselle kuin naimisissa olevalla. Hän voi vapaammin lukea Raamattua, rukoilla, käydä kristillisissä tilaisuuksissa, raamattukoulussa jne. kuin naimisissa oleva sisarensa ja veljensä. Hän voi auttaa lähimmäistään, kuunnella ja lohduttaa häntä, koska perhe-elämän pyöritys ei vie kaikkea aikaa. Samaten hän voi lähteä lähetystyöhön vailla huolta lasten turvallisuudesta ja koulunkäynnistä.
Kuka on onnellisempi?
"Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin. Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki. (1. Kor. 7:38-40)
Paavali oli siis ihan vakavissaan sitä mieltä, että se kristitty nainen tekee paremmin joka ei mene naimisiin ja on myös onnellisempi kuin naimisissa oleva sisarensa. Tosin apostoli sanoo, että tämä ei ole suoranaisesti Herran sanaa, vaan hänen oma mielipiteensä kokeneena kristittynä (j. 24).
Mitä tarkoittaa sana: "Ei naista ilman miestä"?
Nainen ja mies tarvitsevat toinen toisensa kunnioitusta, toveruutta ja ystävyyttä, riippumatta siviilisäädystä. Mutta onneksi me voimme kristillisessä seurakunnassa olla keskenämme sisaria ja veljiä Kristuksessa ja solmia todellisia ystävyyssuhteita yli sukupuolirajojen. Monessa muussa yhteisössä ei tätä etuoikeutta enää ole.
Kirjeistä käy ilmi, miten paljon esimerkiksi vanhapoika Paavalilla oli naispuolisia ystäviä ympäri maailmaa. Roomalaiskirjeen viimeisessä luvussa hän lähettää terveisiä kuudelle naiselle, jotka ilmeisesti eivät ole naimisissa (Foibe, Maria, Tryfaina, Tryfosa, Persis, "rakas sisar", ja Nereuksen sisar). Foibea Paavali kiittää siitä, että hän on ollut monelle avuksi, myös apostolille itselleen. Mariaa, kaksostyttöjä, ja Persistä Paavali kiittää siitä, että he ovat "nähneet paljon vaivaa Herrassa". Kolossalaiskirjeessä saa terveiset Nymfa, jonka kodissa Laodikean seurakunta kokoontuu (Kol.4:15). Monia muitakin Paavalin naispuolisia ystäviä ja työtovereita voisimme tässä kohtaa mainita.
Kaikkille näille naisille oli apostolin ja muiden kristittyjen miesten ystävyys ja arvostus varmaan ratkaisevan tärkeä asia. Kristillisen kirkon pitäisi olla paikka, missä naimattomat eivät ole toisen luokan kansalaisia, ja missä he saavat toisen sukupuolen edustajilta osakseen ystävyyttä ja arvostusta, joka auttaa heitä löytämään paitsi paikkansa seurakunnassa myös itsensä miehenä/ naisena.
Mutta Paavalilla oli ystäviä myös naimisissa olevien naisten parissa. Ensimmäisenä Roomalaiskirjeen listalla on Priscilla, sitten mm. Rufuksen äiti, joka on ollut kuin äiti hänelle itselleenkin ja monia muita. Kristillinen kilvoittelu koskee sitten sitä, etteivät ystävyydet yli sukupuolirajojen saa mennä flirtin puolelle.
HENGELLINEN VANHEMMUUSJumalan kansan pääluku lisääntyy uudessa liitossa uudestisyntymisen kautta. Synnytykseen ja lasten kasvatukseen tarvitaan siis hengellisiä isiä ja äitejä. Lapsille ja nuorille eivät opetuspaketit ja videoidut raamattukurssit riitä, he tarvitsevat persoonan kohtaamsta, elävää esimerkkiä, tukea ja rakkautta.
Hengelliset äidit UT:ssa
Mutta alkuseurakunnassa oli myös naisilla oma tärkeä tehtävänsä. Tällä luennolla emme puhu naisen tehtävästä ylipäänsä (siitä olen kirjoittanut kirjassani NAINEN JA HÄNEN MIEHENSÄ ja materiaalia löytyy myös nettisivuilta www.priscilla-yhdistys.fi), vaan nimenomaan naimattomista naisista ja leskistä. Selvin esimerkki heistä on Kenkrean seurakunnan diakoni Foibe (Room.16:1). Mutta myös pastoraalikirjeet puhuvat alkuseurakunnan hengellisistä äideistä yhtä ja toista. (1.Tim.3:11; Tiit.2:3-5.)
On epävarmaa, tarkoitetaanko tässä diakonien vaimoja vai naispuolisia diakoneja. Joka tapauksessa nämä naiset olivat vastuutehtävissä seurakunnassa; puhutaanhan heistä keskellä seurakunnan työntekijöille tarkoitettua kehotuspuhetta. Mutta seurakunnissa oli ilmeisesti olemassa myös ns. "lesken virka", joka voi tarkoittaa sama tai eri virkaa kuin naispuolisilla diakonilla oli. Seurakunnat pitivät leskien luetteloa, johon pääsivät vain "oikeat lesket". 1.Tim.5:3-10
Leskellä piti siis olla näytettävänä "ansioluettelo", jos mieli päästä "lesken virkaan". Lista on tavallaan hengellisen äidin työnkuva. Äidin tehtävä seurakunnassa ei ole sama kuin isän eli paimenen tehtävä.
Varoittava esimerkki
UT:sta löytyy yksi esimerkki myös hengellisen äidin irvikuvasta. Ilmestyskirja kertoo, miten ylösnoussut Jeesus lähetti Johanneksen kautta kirjeen kullekin Vähän Aasian seitsemälle seurakunnalle. Jeesuksen sanat ovat ehkä jossain määrin vertauskuvallisia, mutta varmaa on se, että Tyatiran seurakunnassa vaikutti naispuolinen työntekijä, oka opetti harhaoppia.
"Sitä minä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, tuota Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa opetuksellaan minun palvelijoitani harhaan, harjoittamaan siveettömyyttä ja syömään epäjumalille uhrattua lihaa. Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan" (Ilm.2:19-21).
Tyatiran kristillinen seurakunta oli sallinut jonkun uuden isebelin ryhtyä hengelliseksi äidikseen. Aviomiehestä ei puhuta mitään; ilmeisesti tässä on kysymys ns. itsellisestä naiseläjästä. Isebelin oppi oli varsin vapaamielistä, etenkin juuri epäjumalanpalveluksen ja seksuaalielämän alueella. Jeesus ilmoittaa Tyatiran uskoville jyrkin sanakääntein, että tuollaisen naisen opetus vie kuulijansa Saatanan syvyyksiin. Isebelin oppia ja elämää ei saa suvaita kristillisessä seurakunnassa, sillä hän johtaa koko ajan heikkoja pois oikeasta uskosta.
Seurakunnan äidin pitää kelvata sekä oppinsa että elämänsä puolesta esimerkiksi nuoremmilleen, ja hänen on oltava alamainen seurakuntansa paimenelle.
OMIA KOKEMUKSIA
En ajatellut koskaan, että minulla olisi mitään naimattomuden armolahjaa. Vasta ihan pari vuotta sitten tajusin, että en olisi selvinnyt yli 50 vuotiaaksi tässä siviilisäädyssä ja tässä tehtävässä ilman yliluonnollista apua - nimenomaan naimattomuuden armolahjaa.
Nyt näen, että minun on suhteellisen helppo puhua esim. kuudenteen käskyyn liittyvistä asioista ja synneistä nuorisolle. On monta asiaa, jotka naimattoman naisen on helpompi sanoa kuin naimisissa olevan. Minulle ei kukaan voi vastata: Hyvähän sinun on puhua siitä mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, kun elät onnellisesti naimisissa. Ei, kuulijat kyllä ymmärtävät, että olen käynyt läpi samat taistelut tällä elämän alueella kuin hekin.
En ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka olisi tunnustanut tavoittelevansa naimattomuuden armolahjaa. Mutta olen tavannut useitakin, jotka elämän illassa totesivat, että se oli ihana elämänosa, josta on syytä olla Jeesukselle kiitollinen.