Filippoksen tyttäret
Kirjoittanut Mailis Janatuinen
Filippos valittiin Jerusalemin alkukirkon yhdeksi seitsemästä diakonista. (Hänen nimensä on kreikkalainen.) Hänestä tuli Samarian herätyksen keskushenkilö, joka saarnasi, ajoi ulos pahoja henkiä ja paransi sairaita (Apt.8:5-8) Tunnetuin episodi Filippoksen elämästä on varmaankin etiopialaisen hoviherran kohtaaminen Gazan autiolla tiellä ja hänen kasteensa (Apt.8:26-40).
Löydämme Filippuksen yli 20 vuotta myöhemmin Kesareasta (v.57). Nyt häntä nimitetään (seurakunnan) evankelistaksi. Käy ilmi, että hänellä on oma talo, jonne hän majoittaa satamakaupungin kautta matkustavia kristittyjä. Ilmeisesti juuri tuo talo on Kesarean seurakunnan kokouspaikka. Tällä välin Jumala on antanut tälle Filippokselle neljä tytärtä. Näin kertoo Luukas Paavalin kolmannen lähetysmatkan viimeisestä etapista:
Mutta seuraavana päivänä me lähdimme sieltä ja tulimme Kesareaan, jossa menimme evankelista Filippuksen tykö, joka oli yksi niistä seitsemästä, ja jäimme hänen tykönsä. Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus. Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin.'" (Apt.21:8-11).
Tytöt ovat tässä vaiheessa varmaan alle kaksikymppisiä; olisivathan he muuten jo naimisissa. Heistä kerrotaan, että heillä oli profetoimisen lahja, mutta ei kerrota, mitä he profetoivat. Ehkeivät he ennustaneet tulevaisuutta, koska se tehtävä on tässä tekstissä Agabus-nimisellä miehellä. Mutta tuo lause todistaa, että koko alkukirkko hyväksyi noiden neljän teinitytön armolahjan ja piti sitä arvossa.
Missä Filippuksen tyttäret sitten käyttivät profetoimisen lahjaansa? Missäpä muualla kuin seurakunnan jumalanpalveluksissa.
Filippos valittiin Jerusalemin alkukirkon yhdeksi seitsemästä diakonista. (Hänen nimensä on kreikkalainen.) Hänestä tuli Samarian herätyksen keskushenkilö, joka saarnasi, ajoi ulos pahoja henkiä ja paransi sairaita (Apt.8:5-8) Tunnetuin episodi Filippoksen elämästä on varmaankin etiopialaisen hoviherran kohtaaminen Gazan autiolla tiellä ja hänen kasteensa (Apt.8:26-40).
Löydämme Filippuksen yli 20 vuotta myöhemmin Kesareasta (v.57). Nyt häntä nimitetään (seurakunnan) evankelistaksi. Käy ilmi, että hänellä on oma talo, jonne hän majoittaa satamakaupungin kautta matkustavia kristittyjä. Ilmeisesti juuri tuo talo on Kesarean seurakunnan kokouspaikka. Tällä välin Jumala on antanut tälle Filippokselle neljä tytärtä. Näin kertoo Luukas Paavalin kolmannen lähetysmatkan viimeisestä etapista:
Mutta seuraavana päivänä me lähdimme sieltä ja tulimme Kesareaan, jossa menimme evankelista Filippuksen tykö, joka oli yksi niistä seitsemästä, ja jäimme hänen tykönsä. Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus. Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin.'" (Apt.21:8-11).
Tytöt ovat tässä vaiheessa varmaan alle kaksikymppisiä; olisivathan he muuten jo naimisissa. Heistä kerrotaan, että heillä oli profetoimisen lahja, mutta ei kerrota, mitä he profetoivat. Ehkeivät he ennustaneet tulevaisuutta, koska se tehtävä on tässä tekstissä Agabus-nimisellä miehellä. Mutta tuo lause todistaa, että koko alkukirkko hyväksyi noiden neljän teinitytön armolahjan ja piti sitä arvossa.
Missä Filippuksen tyttäret sitten käyttivät profetoimisen lahjaansa? Missäpä muualla kuin seurakunnan jumalanpalveluksissa.